Get the stage

Marketing: Zelf doen of uitbesteden?

Door Ties Kruijssen

Inhoud:

Je hebt een goed lopende startup en wil doorgroeien, je komt klanten te kort of je naamsbekendheid ligt te laag. De oplossing is marketing, maar hoe. Neem je een interne marketingmedewerker aan of besteed je het uit aan een marketingbureau. In dit bericht zetten wij de voor en nadelen van beide opties op een rij.

Het belang van marketing voor jouw bedrijf

Marketing is essentieel voor elk soort bedrijf in alle verschillende fasen. Het zorgt ervoor dat je potentiële klanten aan kan trekken, zichtbaarheid en bekendheid kan vergroten, jouw bedrijf kan onderscheiden van de concurrent en jezelf verkopen bij potentiële werknemers.

Jouw product, dienst of bedrijf op de markt brengen

Wat voor type bedrijf je ook bent of in welke fase je ook zit, marketing is het aantrekkelijk laten zien van jouw product, dienst of bedrijf aan jouw doelgroep. Deze doelgroep kunnen zowel klanten als potentiële werknemers zijn.

Dit zou je zelf kunnen doen, een eigen website bouwen, flyers maken, misschien sociale media. Maar heb je daar tijd voor?

Meestal niet.

Het alternatief is iemand werven die hier wel tijd voor heeft. Dan zijn er twee opties:

  1. Een interne marketingmedewerker
  2. Een marketingbureau

Bij een marketing bureau heb je vaak bredere kennis en een objectieve blik, de interne medewerker heeft daarentegen diepgaandere bedrijfskennis.

De interne marketingmedewerker

De eerste optie is een marketingmedewerker aannemen voor jouw bedrijf. Dit betekent dat je een vacature moet gaan opstellen, deze verspreiden, kandidaten verzamelen en de rest van het wervingsproces doorlopen.

De voordelen van een interne medewerker

Een interne medewerker aannemen voor de marketing van jouw bedrijf heeft verschillende voordelen. Deze voordelen zijn voornamelijk de bedrijfskennis en 100% focus op jouw bedrijf.

Diepgaande bedrijfskennis

Wanneer de medewerker is in geleerd en heeft kunnen wennen aan jouw organisatie heeft deze meer en makkelijker toegang tot jouw bedrijf. Na verloop van tijd betekent dit dat deze medewerker precies alle ins en outs van jouw bedrijf kent.

Doordat deze medewerker voor jouw bedrijf werkt kan hij of zij zich volledig hierop richten. Er zijn geen andere klanten of bedrijven waar deze medewerker taken voor uit moet voeren.

Omdat de medewerker intern zit is deze direct beschikbaar. Bij een vraag of probleem kun je er naartoe lopen en het bespreken. Wanneer de medewerker tijd heeft kun je meestal het probleem meteen oplossen.

De nadelen van een interne medewerker

Een interne marketing medeweker is niet altijd rozengeur en maneschijn. Er zijn ook een aantal nadelen die bij de keuze in beschouwing genomen moeten worden.

Afhankelijk van 1 persoon

Doordat je (meestal) start met 1 persoon ben je volledig afhankelijk van die medewerker. Dit betekent dat bij ziekte of uitval van deze persoon de marketing van jouw bedrijf stil komt te  liggen. Bij een marketingbureau zijn er andere die het werk overnemen.

Helaas is er niemand die van alles 100% verstand heeft. Dit betekent dat sommige dingen alsnog uitbesteed moeten worden, wat zorgt voor extra geregel.

Zeker voor een kleinere organisatie is er het geld niet altijd om iemand aan te nemen die zich volledig richt op de marketing. Hierbij moet je rekening houden met de loonkosten van de medewerker maar ook kosten voor bepaalde software en campagnes.

Voor- en nadelen van de interne medewerker op een rijtje

Voor een groter bedrijf met budget is een interne marketingmedewerker zeker een optie. Deze persoon heeft (na het in leer proces) diepgaande kennis over het bedrijf, 100% focus op jouw bedrijf en is direct beschikbaar.

Daarentegen zorgt het aannemen van een interne marketingmedewerker er voor dat je afhankelijk wordt van die ene persoon. Ook zal de expertise beperkt zijn tot de vaardigheden van deze medewerker en brengt het over het algemeen een groter kostenplaatje met zich mee.

Het marketingbureau

Optie twee is het inschakelen van een marketing bureau. Dit bureau zal dan het op de markt brengen van jouw product, dienst of bedrijf op zich nemen.

De voordelen van een marketingbureau

Het inschakelen van een marketingbureau heeft verschillende voordelen. Met name de brede expertise en objectieve en frisse blik op jouw bedrijf zijn heel waardevol.

Brede expertise

Bij een marketingbureau werken verschillende mensen met verschillende vaardigheden. Dit zorgt ervoor dat het bureau meer specialistische kennis op meer verschillende vakgebieden heeft.

Omdat je voornamelijk bezig bent met je eigen bedrijf kom je vaak in een tunnelvisie terecht. Een extern bureau heeft hier geen last van omdat deze makkelijker als leek tegen jouw product, dienst of bedrijf aan kijken. Hierdoor ontstaan er vaak nieuwe en interessante inzichten waar je zelf nog niet bij stil had gestaan.

Omdat het marketingbureau altijd bezig is met het in de markt zetten van bedrijven, producten en diensten beschikken zijn ze altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Zo kunnen ze jou zo goed mogelijk helpen.

De nadelen van een marketingbureau

Ook bij een marketingbureau zijn er aspecten die misschien niet aansluiten op jouw situatie.

Rapportages en data

Een goed marketingbureau analyseert en verwerkt de data van jouw marketing activiteiten en deelt deze. Dit betekent dat je verschillende rapportages zult ontvangen waarin veel data met je wordt gedeeld.

Het kost natuurlijk tijd om elkaar te leren kennen. Maar het marketingbureau moet ook jouw bedrijf leren kennen. Omdat het bureau niet 100% van hun tijd met jouw bedrijf bezig is zal het iets langer duren voordat ze de ins en outs van jouw product of dienst leren kennen.

Vaak krijg je van het marketingbureau advies over de vervolgstappen en verbeteringen die mogelijk zijn. Omdat het bureau van buitenaf tegen het bedrijf aankijkt zien zij dingen die jij niet ziet. Hierdoor komt een marketingbureau soms met confronterend advies.

Voor- en nadelen van een marketingbureau op een rijtje

Een marketingbureau is eigenlijk geschikt voor elk soort bedrijf, omdat de activiteiten aangepast kunnen worden naar jouw budget. Daarbij heeft het bureau een bredere expertise, frisse blik en up-to-date kennis.

Echter zul je wel aan elkaar moeten wennen, krijg je veel data voor je kiezen in de vorm van rapportages en is het advies soms erg confronterend.

Zelf doen of uitbesteden?

Of je het beste een interne marketingmedewerker aan kunt nemen of een marketingbureau inschakelt ligt dus aan de situatie.

Hier nogmaals de voor- en nadelen kort op een rij.

Interne marketingmedewerker

Marketingbureau

Voor een nog opstartend bedrijf is het niet realistisch om een interne medewerker enkel voor de marketing te werven. Daarnaast zorgt de brede expertise en objectieve blik ervoor dat een marketingbureau ook voor grotere bedrijven een slimme keus is.

The Sitekick: het beste van twee werelden

Een marketingbureau is eigenlijk geschikt voor elk soort bedrijf, omdat de activiteiten aangepast kunnen worden naar jouw budget. Daarbij heeft het bureau een bredere expertise, frisse blik en up-to-date kennis.