- The Sitekick
- Raambrug 48
- 5531 AG Bladel
- +31 (0)6 12 03 15 04
- info@thesitekick.nl
Wat is een KPI? En hoe gebruik je het?

Door Iris van der Heijden
Als onderneming heb je doelen, dit kan op lange of korte termijn. KPI’s zijn een manier om je doelen te meten en de vooruitgang ervan te zien. Ben je benieuwd naar wat een KPI is en hoe je deze kunt gebruiken? Lees dan zeker verder!
Wat betekent KPI?
KPI’s – of Key Performance Indicators – zijn de maatstaven die bedrijven gebruiken om hun prestaties en vooruitgang te meten. Ze helpen bedrijven de voortgang bij te houden en verbeterpunten te identificeren. Van kleine startups tot grote bedrijven, KPI’s zijn een essentiële tool om te begrijpen hoe een bedrijf het doet en waar het naartoe moet.
Een goede KPI voldoet altijd aan het SMART principe. Dit betekent dat hij moet voldoen aan de volgende eisen:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realiseerbaar
- Tijdgebonden
Het idee achter KPI’s is dat je ze regelmatig of zelfs realtime op een dashboard bijhoudt, waardoor je bij kunt houden of het beter of juist slechter met het bedrijf gaat. Voorbeelden van KPI’s zijn:
- Klanttevredenheidscijfer
- Personeelstevredenheidcijfer
- Aantal leads
- Omzet / groei
- Inkoopkosten
Hoe gebruik je het?
Bedrijven stellen vaak teveel KPI’s op, waardoor zij de focus verliezen. Drie tot zes KPI´s is al voldoende. Ook is het belangrijk dat je niet alles in 1 keer wil bereiken, maar je focust op kleinere stappen. Als je goede professionals in je bedrijf hebt, kunnen zij zorgen voor het juiste aantal KPI´s met een goede focus.
Waarom zijn KPI’s zo belangrijk?
Als organisatie stel je doelen voor de lange en korte termijn. Vervolgens zet je ze om in concrete, bruikbare doelen. KPI’s maken voortgang in de richting van deze doelen meetbaar. Met goede KPI-metingen kun je zien of je idee realistisch is en of het doel haalbaar is. Als je geen key performance indicators gebruikt, of als ze slecht zijn, is het moeilijk om concrete vooruitgang in de richting van je doelen te meten. Zonder KPI’s is het dus lastig om richting te geven aan je organisatie.
Elk bedrijf kan KPI’s gebruiken en als je het goed doet, kun je als bedrijf ook groeien. Inzicht is namelijk erg belangrijk om te kunnen groeien met je bedrijf.