Get the stage

De kracht van FOMO in online marketing

Door Rosa Bouwdewijns

Inhoud:

FOMO, oftewel Fear Of Missing Out, betekent dat je bang bent om iets belangrijks te missen. Dit gevoel kennen we allemaal: je wilt bijvoorbeeld niet dat mensen met z’n allen iets gaan doen zonder dat jij erbij bent.

Maar wist je dat bedrijven deze angst bewust gebruiken in hun marketing? Vooral bij online marketing speelt FOMO een grote rol in het versnellen van jouw aankoopproces.

Wat is FOMO precies?

FOMO is de angst om een ervaring, aanbieding of kans te missen die andere mensen wel hebben. Het is een krachtig psychologisch begrip dat al jaren wordt ingezet door marketeers om consumenten te prikkelen. Het speelt in op jouw angst, het mislopen van een kans, en stimuleert een snelle (vaak impulsieve) beslissing.

Hoe spelen marketeers in op FOMO?

Online marketeers zetten FOMO op verschillende manieren in om meer resultaat uit hun campagnes te halen.

We hebben een aantal van deze manieren voor je op een rijtje gezet:

  1. Tijdsdruk creëren

Bedrijven maken vaak gebruik van tijdsdruk om mensen snel te laten beslissen, bijvoorbeeld met een aanbieding die maar voor een korte tijd geldig is. Dit posten ze dan op hun sociale media om mensen te overtuigen om hun product te kopen.

  1. Beschikbaarheid beperken

Denk hierbij aan online winkels die teksten gebruiken zoals “Nog maar 3 stuks op voorraad” of “Bijna uitverkocht”. Doordat het beperkter beschikbaar lijkt, oogt het product zeldzamer en daarmee aantrekkelijker. In werkelijkheid is dat vaak helemaal niet het geval. De bedrijven proberen jou het gevoel te geven dat je snel moet handelen, voordat het te laat is.

  1. Social proof

Als mensen zien dat anderen iets kopen, zijn ze sneller geneigd om hetzelfde te doen. Een bedrijf probeert door middel van reviews en beoordelingen te laten zie dat een product populair is. Positieve ervaringen van andere klanten geven vertrouwen en zorgen dat jij sneller tot aankoop over gaat.

Waarom werkt FOMO zo goed?

FOMO werkt heel goed, omdat bedrijven inspelen op menselijke emoties. Mensen willen er graag bij horen en zijn bang om iets mis te lopen. 

In de online wereld, waar iedereen constant verbonden is via sociale media, wordt FOMO steeds groter. Bedrijven spelen hierop in door te laten zien wat anderen vinden, welke producten populair zijn of voor welke actie je bijna te laat bent.

Door FOMO te gebruiken, bereiken bedrijven meer met hun marketingcampagnes en behalen ze betere resultaten. Het helpt ze klanten te stimuleren om sneller te kopen of zich aan te melden.

FOMO werkt zo goed, omdat we nooit iets willen missen

FOMO is een slimme marketingstrategie die inspeelt op onze natuurlijke angst om iets te missen. Door bijvoorbeeld tijdsdruk, beperkte beschikbaarheid en social proof te gebruiken, kunnen bedrijven hier gebruik van maken.

Verder is het belangrijk dat bedrijven FOMO op een eerlijke manier inzetten. Je wilt niet dat klanten zich gemanipuleerd voelen en daardoor niet voor jouw product kiezen. 

Bij The Sitekick kunnen wij je daarmee helpen. 

Maar wees snel, er zijn nog maar een paar plekken beschikbaar. 

 Neem dan contact met ons op, we denken graag met je mee over wat het beste werkt voor jouw bedrijf.