Get the stage

Nieuwe ontwikkelingen in social media

Portret foto van Claudi

Door Claudi Timmermans

In het begin van het jaar hebben we je al eens meegenomen in de nieuwe trends van social media. Deze ontwikkelingen staan echter niet stil. In deze blog lichten we nog vier nieuwe ontwikkelingen in social media uit die handig zijn om in je communicatie te integreren.

1. Creëer een community

Het opbouwen van een community van loyale klanten is cruciaal. Een actieve community zorgt namelijk voor een diepere band tussen het bedrijf en haar klanten. Daarnaast zorgen community leden voor meer organische zichtbaarheid en bereik van je content doordat zij de content liken en delen.

2. User Generated Content blijft belangrijk

Authenticiteit is de sleutel tot betrokkenheid en resultaat. UGC is één van de manieren om de content authentiek te maken. Maar wat is UGC eigenlijk? User Generated Content is content dat gecreëerd wordt door klanten of fans van een merk. Bijvoorbeeld, iemand maakt een video waarin hij z’n ervaring deelt over de dopper fles. Dan is die video UGC voor het merk Dopper. Het merk of product wordt gepromoot op andere kanalen dan die van het bedrijf. Elk beetje UGC is te zien als een soort (gratis) mini-advertentie.

3. SEO geldt ook voor social media

Search Engine Optimization is net zo belangrijk geworden voor social media als voor websites. Dit komt namelijk omdat social media steeds meer wordt ingezet als een zoekmachine, vooral onder de jongere generatie. Het is belangrijk om zoekwoorden in de biografie te zetten en in de captions de juiste woorden en hashtags te gebruiken. Dit zal zorgen voor betere resultaten in de zoekresultaten.

4. Delen wordt belangrijker dan likes

Het aantal likes en volgers is leuk om te zien stijgen, maar dat wil eigenlijk niet zo veel zeggen. Het aantal keer dat een bericht wordt gedeeld is veel interessanter om te laten stijgen. Dat aantal is namelijk een betrouwbare indicator van de waardering van de content. Wanneer iemand een bericht deelt, wordt door de ontvanger vaak gezien als een persoonlijke aanbeveling, waardoor de geloofwaardigheid en de impact van het bericht wordt vergroot.