Get the stage

Is een website nog nodig in 2025?

Portret foto van Claudi

Door Claudi Timmermans

Voeg je koptekst hier toe

Voor de één is het voor de hand liggend, voor de ander voelt het als met een tekoopbord op je hoofd rondlopen – een eigen website. Waarom moet je als ondernemer een website hebben? En heeft het nog voordelen in de wereld met gratis social media platforms? Dit zijn logische vragen waar je als ondernemer mee kan zitten. In deze blog geeft The Sitekick je de antwoorden.

Waarom is een website belangrijk?

Wat vroeger misschien een luxe was, is tegenwoordig een noodzaak. Een website is het krachtigste middel om nieuwe klanten te trekken en je huidige klanten nóg beter van dienst te kunnen zijn. Het is veel meer dan een online visitekaartje, het is de eerste keer dat nieuwe klanten in aanraking komen met jouw onderneming en die eerste indruk moet meteen goed zijn.

Is een website niet alleen voor grote bedrijven?

Een website lijkt een grote investering, zeker als je net begint bent met je onderneming. Maar ook dan is een website een echte must. Met een website kom je in de zoekresultaten van Google terecht. Als je je SEO (zoekmachineoptimalisatie) goed inzet, versterkt het je lokale zichtbaarheid, waardoor je naamsbekendheid ook groter wordt. Daarnaast verwachten (potentiële) klanten het. Als je niet aan de verwachting van je doelgroep voldoet, zullen ze snel naar de concurrent gaan.

Voordelen van een website t.o.v. alleen social media:

1. Het is een centrale plek

Een website moet je zien als een centrale plek waar alle informatie over je onderneming gebundeld is. Elk beetje informatie is makkelijke en snel terug te vinden. Op social media zou je ook alle informatie kunnen delen, maar om dat terug te vinden, moeten je klanten al je posts af zoeken. Of je wordt overspoeld met DM’s over je prijzen, beschikbaarheid en je werkwijze. Met een website ben je 24/7 online, zonder dat je dat zelf hoeft te zijn.

2. Een website zorgt voor meer geloofwaardigheid
Hoewel er steeds meer via social media gezocht wordt, blijft Google nog het meest gebruikte middel. En al helemaal als je B2B bent! Mensen moeten eerst vertrouwen krijgen in een bedrijf voordat ze overgaan op een aankoop of een offerteaanvraag. Ben je wel actief op social media, maar heb je geen website? De gedachte die dan snel opkomt, is ‘hij of zij zal het wel niet zo serieus nemen…’ en zoeken ze verder.

3. Je hebt meer zicht op de data en bezoekers
Er zijn talloze tools die helpen data te tracken van het webverkeer op je site. Google Analytics en Google Search Console zijn hier goede voorbeelden van. Met de data uit deze tools kun je je SEO (zoekmachineoptimalisatie) verbeteren, waardoor je hoger in de zoekresultaten komt en weer meer bezoekers krijgt. Daarnaast kun je ook de zoektermen zien waarop gezocht wordt en hierop inspelen, bijvoorbeeld door een extra pagina aan te maken op een zoekterm.

4. Je hebt de volledige controle
Als je alleen op social media actief bent, hoeft er maar iets te gebeuren of je content verdwijnt van je profiel. Deel jij content waarvan het platform denkt dat het niet door de beugel kan? Dan kan je profiel geblokkeerd worden en is het game-over. Het account is niet letterlijk van jou, maar een website wel. Je kunt niet alleen back-ups maken en deze live zetten mocht er iets gebeuren, bijvoorbeeld met je hosting, je hebt ook de volledige controle over het design. Waar Instagram ineens het formaat van je feed aanpast, ben jij baas over je eigen website.

Om terug te komen of een website nog nodig is in 2025? Ja, het is en blijft een essentieel onderdeel van je onderneming.

Op zoek naar een webdesign partner? The Sitekick staat voor je klaar. Neem gerust contact met ons op.  

Misschien vind je dit ook interessant: