Get the stage

Hoe branding en webdesign samenwerken voor een sterk online identiteit

Portret foto van Claudi

Door Claudi Timmermans

Voeg je koptekst hier toe

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Maar alleen een mooie website is niet genoeg. Het moet ook je merkidentiteit uitstralen en bovenal, gebruiksvriendelijk zijn. Branding en webdesign gaan dus hand in hand. In deze blog bespreekt The Sitekick hoe deze twee elementen samenwerken en hoe je ze optimaal kan benutten.

Terug naar de basis: Wat is branding en wat is webdesign?

Het verschil is vrij simpel. Branding gaat over de identiteit van je merk: het visuele plaatje, maar ook je kernwaarden, tone of voice en de manier waarop je je positioneert. Webdesign gaat over de functionele en visuele aspecten van je website. Hiermee bedoelen we de lay-out en gebruikerservaring (UX/UI), maar ook kleurgebruik, typografie en interactie.

Een sterke branding zorgt voor herkenning en vertrouwen bij je klanten. Een goed webdesign zorgt uiteindelijk voor conversie door positieve gebruikerservaring. Wanneer beide goed op elkaar zijn afgestemd, ontstaat er een sterk online identiteit.

De overlapping tussen branding en webdesign

Eerder zeiden we dat het visuele plaatje bij branding hoort, maar dat kleurgebruik en typografie ook bij webdesign terugkomen. Hoe zit het nu?

Kleur en typografie
Kleuren en lettertypes zijn belangrijke elementen in zowel branding als webdesign. In je branding heb je je kleuren en lettertypes vastgelegd, bij je webdesign ga je deze implementeren. Bij een sterke branding is er o.a. rekening mee gehouden dat de kleuren en kleurcombinaties goed te lezen zijn op een scherm.

Logo en visuele elementen
Het logo is een van de meest herkenbare elementen van een merk. Dit moet dan ook zorgvuldig op de website geplaatst worden. Let vooral op de schaal en de achtergrondkleur waar het logo op geplaatst wordt. Een sterke branding houdt ook hier rekening mee.

Tone of voice en content
Branding gaat niet alleen maar over de visuele elementen, het gaat ook over de manier waarop je merk communiceert naar de buitenwereld. Je tone of voice moet in je content en alle webteksten consistent zijn, van je blogposts tot aan je call-to-action knoppen.

UX en merkbeleving
Een website moet niet alleen mooi zijn, maar ook functioneel. De gebruikerservaring (ook wel UX genoemd) moet passen bij je merkidentiteit. Een high-end merk richt zich bijvoorbeeld op een minimalistisch design, terwijl een jong energiek merk juist speelse animaties of kleine interacties zal gebruiken.

Praktische tips om je branding en webdesign te combineren

  • Gebruik een consistent kleurenpalet en lettertypes op je website en al je andere marketinguitingen.
  • Integreer je logo strategisch in je webdesign, zonder dat het stoort
  • Schrijf content die past bij je tone of voice, van productomschrijvingen tot blogs.
  • Zorg voor een makkelijke navigatiestructuur op je website die de waarden van je merk weerspiegelen.
  • Optimaliseer de laadsnelheid en toegankelijkheid voor een positieve merkbeleving.

In het kort

Branding en webdesign zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een sterke branding zonder een goed webdesign mist impact, en een goed webdesign zonder een sterke branding mist richting. Door het goed op elkaar af te stemmen, creëer je consistente en een sterke online aanwezigheid die je doelgroep aanspreekt en laat converteren.

 

Twijfel je nu of jouw website je merk goed weerspiegelt of dat je meer uit je website kan halen? Neem gerust contact op met The Sitekick, dan helpen we je verder.

Misschien vind je dit ook interessant: