- The Sitekick
- Raambrug 48
- 5531 AG Bladel
- +31 (0)6 12 03 15 04
- info@thesitekick.nl
Copywriting
Copywriting, waar moet je op letten?

Door Iris van der Heijden
Een copywriter is een creatieve tekstenschrijver en schrijft voornamelijk wervende teksten voor reclameuitingen. Naast teksten schrijven, staat een copywriter vaak aan de basis van een marketingstrategie. Wist je dat in Nederland iedereen copywriter kan worden? Het is geen beschermde titel en je hebt er ook geen specifieke studie voor nodig. Met wat basis tips kan jij ook copywriten. Maar waar moet je op letten? We leggen het aan je uit!
De doelgroep
Weet jij wie je doelgroep is en welke taal zij gebruikt? Zo niet, vraag jezelf dan af wie jouw doelgroep is. Zorg dat je de taal spreekt van de doelgroep zodat zij zich aangesproken voelt.
Schrijf actief
Dit betekent niet dat je tijdens het hardlopen moet schrijven. Met actief schrijven bouw je zinnen net iets anders op. Je schrapt namelijk voltooid deelwoorden en overbodige werkwoorden.
Voorbeeld 1
Actief: Ik schrijf een blog.
Passief: Er wordt een blog geschreven.
Voorbeeld 2
Actief: De vrouw met de rode jurk ving het bruidsboeket.
Passief: Het bruidsboeket is gevangen door de vrouw met de rode jurk.
Wat leest prettiger?
Kill your darlings
Het is een pijnlijke zin, maar schrijven is schrappen. Kom tot de kern van het verhaal en laat overbodige woorden, zinnen of alinea’s weg. Mensen willen lezen wat je bedrijf doet en waar je voor staat. Een lange familiegeschiedenis van het bedrijf is mooi, maar niet om daar uitgebreid over uit te wijden in een tekst.

Alinea’s en koppen
Door het gebruik van alinea’s en koppen zorg je dat een tekst scanbaar word. De lezer ziet waar bepaalde informatie staat. Daarnaast is het ook een stuk gebruiksvriendelijker op een telefoon. Als er maar geen witregel verschijnt onder je duim tijdens het scrollen, dan haakt de lezer op een gegeven moment af.
Ben je toe aan de volgende stap van copywriting, namelijk het optimaliseren van je tekst? Lees dan onze blog over SEO. Wil je liever hulp met het optimaliseren? We helpen je graag!