Veel mensen denken bij branding direct aan logo’s. Dit valt daar zeker onder, maar branding gaat nog veel verder dan dat alleen.

Branding is het bouwen, positioneren en het behouden van een merk. Het is een middel om jouw onderneming te onderscheiden van die van andere. Andere woorden voor dit zijn: merkzichtbaarheid, merkontwikkeling, merkbevordering of vermerken en het focust zich op het als merk en waar de onderneming voor staat en niet alleen op jouw product.
Door middel van branding kunnen ondernemingen hun waarden visualiseren en deze duidelijker communiceren naar de klant toe.
Branding is een breed begrip wat bestaat uit heel veel onderdelen. Hieronder is een opsomming gemaakt van een aantal zaken die onder branding vallen:
Het vergroten van jouw merkzichtbaarheid is de basis van marketing. Het zorgt ervoor dat jouw bedrijf content en context krijgt. Zonder branding zou jouw marketing geen waarde creëren. Echter, zonder marketing is jouw branding ook niks waard. Merkbevordering leidt namelijk niet direct tot verkopen. Het staat ook wel bekend als de strategische ‘pull-techniek‘ waarbij marketing juist weer gaat om een tactische push techniek.



Bij branding kun je denken aan online- en offline merkzichtbaarheid. Online en offline moeten in een lijn liggen, om zo op alle kanalen dezelfde brand story te kunnen vertellen. Zo worden de normen en waarden duidelijk voor je klant of consument en weten zij waarom jouw bedrijf het beste bij hen past.
Bedrijven met een sterke brand story zijn o.a. Nike, McDonalds, Coca Cola, maar ook WWF & Rode Kruis.
Alleen bij het zien van de visuele content of het praten over bepaalde onderwerpen, wordt hun merk met iets geassocieerd.
Een ander goed voorbeeld is Pampers: het zijn luiers, maar pampers is zo bekend, dat iedereen weet dat het luiers zijn. Het merk wordt onbewust al gelinkt aan het product zonder dat er verdere uitleg voor nodig is.
Onder online merkzichtbaarheid valt bijvoorbeeld:
– Blogberichten
– Je eigen website
– Nieuwsartikelen
– Online nieuwsbrief
– Sociale media-posts
– Weergave bij derde partijen (affiliate-marketing)
Onder offline merkzichtbaarheid valt bijvoorbeeld:
– Magazines
– Vakbladen
– Flyers
– Visitekaartjes
– Brochures
Dit zijn een aantal kanalen en het is natuurlijk mogelijk om op alle kanalen aanwezig te zijn. Maar aangezien niet elk bedrijf de capaciteit heeft om overal voldoende energie in te steken, is het belangrijk om jezelf als marketeer af te vragen: welke kanalen bereiken het beste jouw doelgroep?
The Sitekick kan jouw bedrijf ondersteunen bij het branden van jouw merk. Lees meer bij Zichtbaarheid om meer te weten te komen wat wij kunnen betekenen.
Meer informatie?