Hoe jij de conversie op je webshop kan verhogen

Door Tess Bennink

Wellicht herken je het volgende scenario wel. Je bent webshopeigenaar, je hebt een prachtige webshop gelanceerd, je hebt je producten zorgvuldig geselecteerd en je hebt zelfs wat marketinginspanningen geleverd om verkeer naar je site te leiden. Maar ondanks al je inspanningen, blijft de conversie achter. Je krijgt jouw bezoekers maar niet over tot verkoop en bent ten einde raad waar dit aan ligt. In deze blog geven wij een aantal tips en tricks die jij kan toepassen zodat de bestellingen op jouw webshop door het dak vliegen.

1. Upload hoogwaardige productfoto's en - video's

Het hebben van hoogwaardige productfoto’s en video’s is van
cruciaal belang op een webshop. Het eerste wat men ziet op je website zijn de
afbeeldingen en video’s. Het is namelijk onderzocht dat mensen eerder naar
beeldmateriaal kijken dan naar tekst. Wanneer de kwaliteit van deze beelden
goed is krijgen je bezoekers gelijk een positieve indruk. Zo kan je ze
overtuigen om verder te kijken. Het zorgt ook voor geloofwaardigheid van je
webshop en de producten die je verkoopt.

 

Veel succesvolle webshops maken gebruik van een ander soort
productfotografie, namelijk lifestylefoto’s. Dit zijn beelden waarop je ziet
dat het product gebruikt wordt. Je verkoopt bijvoorbeeld een bed voor honden. Wat
je veel ziet is dat er alleen maar foto’s worden gebruikt waarop je het hondenbed
ziet, en misschien dat de afmetingen nog worden weergegeven. Maar dit zijn niet
de beelden die de bezoekers zullen over halen tot verkoop. Wanneer er een
afbeelding te zien is waarop een schattige hond het bed gebruikt en de bezoeker
ziet dat de hond hier heerlijk op ligt, zal die bezoeker sneller denken van he
dit wil ik ook voor mijn hond want die slaapt niet zo goed. Met dit soort foto’s
kan je dus laten zien waarom de bezoeker dit product nodig heeft. De bekende zin
die hierbij hoort is: verkoop een resultaat geen product.

2. Schrijf gedetailleerde product beschrijvingen

Productomschrijvingen op je webshops zijn net zo belangrijk als hoogwaardig beeldmateriaal. Shoppers kunnen het product niet aanraken of passen en weten daarom niet wat het formaat en wat voor stof het is. Daarom is het cruciaal om dit duidelijk te benoemen in je productomschrijving. Ook is het belangrijk om de productomschrijving  te richten op de koper en zijn behoefte en pijnpunten. Je moet snel antwoord moeten kunnen geven op vraag: ‘’Waarom zou ik dit moeten kopen?’’

 

Zorg dus dat al deze punten goed uitgelegd zijn in de beschrijving, maar maak het ook niet te lang. Mensen hebben vaak geen zin om lange teksten te lezen. Ze willen graag zo snel mogelijk de belangrijkste informatie vinden. Ook kan je zoekwoorden gebruiken die shoppers wellicht gebruiken als ze opzoek zijn naar jouw product. Zo kunnen mensen je makkelijker vinden via de zoekmachine. 

3. E-mail marketing

Een achtergelaten winkelwagentje hoeft niet gelijk het einde van de verkoop te betekenen. Je kunt bijvoorbeeld een e-mail sturen naar deze klanten om hen over te halen de aankoop alsnog af te ronden. Deze aanpak wordt ook wel remarketing genoemd en kan heel effectief zijn. E-mails over achtergelaten winkelwagentjes worden in 42,7% van de gevallen geopend en hebben een conversieratio van 20%. Personaliseer de mail met foto’s van het product die ze hebben achtergelaten en een link hiervan zodat ze op die manier weer eenvoudig verder kunnen gaan waar ze waren gebleven. Om deze klanten nog extra te stimuleren kan je nog een kortingscode aanbieden, of aangeven dat het product in hun winkelmandje een beperkte voorraad heeft. Op deze manier kan je de achtergelaten winkelmandjes omzetten naar bestellingen.

 

Met de juiste strategieën en tactieken is het mogelijk om de conversie op je webshop te verhogen. Door te investeren in hoogwaardige productfoto’s en video’s, het optimaliseren van je productpagina’s, het verbeteren van de gebruikerservaring en het gebruik van slimme marketingtechnieken, kun je meer bezoekers omzetten in klanten en je omzet verhogen. Dus, pas deze tips toe en laat die bestellingen maar binnenkomen!