De social media trends van 2024

Noor - The Sitekick

Door Noor van de Heijning

Het jaar 2024 is begonnen en brengt een hoop nieuwe ontwikkelingen in social media marketing mee, volgend op de trends van 2023. In deze blog lichten we vijf belangrijke trends uit die je in gedachten moet houden om je digitale strategie te versterken en te laten groeien.

1. Personaliseer je content:

Personalisatie, een begrip dat steeds belangrijker wordt. In 2024 groeit deze trend nog meer, waarbij consumenten verwachten dat merken niet alleen hun behoeften kennen maar er ook op inspelen. Het verzamelen en analyseren van data met behulp van AI en machine learning wordt dan ook een prioriteit. Het doel is niet alleen om likes en volgers te verzamelen, maar om echte interactie te stimuleren. Merken moeten de klant niet langer analyseren als een statistiek, maar zich richten op het creëren van een individuele ervaring.

Als marketeer kun je door middel van rapporten je campagnes optimaliseren met A/B-testen. Ook biedt het meer inzicht in klantgedrag, waardoor je als marketeer meer gerichtere campagnes kan toepassen.

2. De groei van Social Commerce:

In 2023 was er een opmerkelijke groei in social commerce, waarbij producten rechtstreeks via social media platforms worden verkocht. In 2024 zal deze trend waarschijnlijk alleen maar toenemen. Met platformen zoals Facebook Marketplace, shoppable posts op Instagram, en de Pinterest Buyable Pins is het kopen en verkopen van producten via sociale media super makkelijk. Het gebruiken van e-commerce in je social media strategie wordt onmisbaar. Statistieken laten zien dat in 2023 bijna 60% van de bedrijven via social media meer omzet heeft behaald. Mocht je nou geen idee hebben hoe je hier mee kunt starten. Geen zorgen, wij helpen je graag!

3. Video content blijft stijgen:

Videocontent blijft populair in 2024. Na de snelle opkomst van platforms zoals TikTok, de terugkeer van Snapchat, en de groei van Instagram Reels, is het duidelijk dat videocontent een goede manier is om jouw verhaal over te brengen. Korte, pakkende video’s blijven populair, en gebruikers geven de voorkeur aan dit soort content boven andere vormen. Je kunt er niet omheen dat onze concentratieboog steeds korter wordt, waardoor videocontent de toekomst is.

4. AI als marketingpartner:

Kunstmatige intelligentie (AI) is overal! Naast content creatie wordt AI steeds vaker ingezet bij het analyseren van grote hoeveelheden data. AI-tools helpen je om inzichten te ontdekken die anders mogelijk over het hoofd zouden worden gezien. Chatbots en machine learning tools nemen een groot deel van online werk over, zoals klantenservice. AI speelt ook een rol bij het bedenken en creëren van social media content. Het gebruik van AI voor het maken van video’s wordt steeds makkelijker, waarbij tools zoals Canva Magic Studio, ChatGPT, en Content Studio het edit proces verbeteren en makkelijker maken.

5. Van zakelijk naar diepere connecties met LinkedIn

LinkedIn, dat klinkt altijd zo serieus, toch? Maar er zit verandering in! LinkedIn maakt een switch van alleen maar ‘business’ naar diepere connecties. Het gaat nu om échte relaties bouwen. Laat zien dat je uitblinkt in jouw vakgebied door content te delen en je expertise te laten zien. Door jouw expertise en kennis te delen, kun je een basis van loyale volgers opbouwen.

Social media is nou eenmaal dynamisch en eigenlijk onvoorspelbaar. De technologie gaat snel en de voorkeuren van jouw doelgroep kan ook veranderen. Het is dus belangrijk dat je flexibel blijft en mee kunt bewegen met de trends. Zorg er dus voor dat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en dingen blijft proberen. Wij van The Sitekick staan voor je klaar om je te ondersteunen rondom jouw social media marketing. Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op om jouw online doelen voor 2024 te halen!